Dicționar de termeni cu și despre tenisul de masă pe care trebuie să îi cunoști

Jocul de tenis de masă este unul destul de complex, în ciuda aparențelor. Nu înseamnă doar o masă de joc, două palete și o minge, ci și lovituri, apărare și atac, pregătire fizică și mentală, perserverență și multă îndemânare. Pentru a înțelege mai bine jocul de ping pong, ți-am pregătit mai jos o listă cu cele mai importante termene ale jocului.

ALL All-round – este un stil de joc ce combina o multitudine de lovituri, atat ofensive cat si defensive.

DEF defensiv – stil de joc bazat in principal pe lovituri de aparare.

OFF ofensiv – stil de joc in care predomina loviturile de atac.

Fete – fata paletei de tenis de masa se refera la partea ce acopera lemnul, care vine in contact cu mingea. Majoritatea fetelor sunt alcatuite dintr-un burete si un cauciuc insa exista si tipuri de fete fara burete.

Fete lise – fetele care au zimtii in interior (venind in contact cu buretele) si partea neteda la exterior (venind in contact cu mingea).

Fete cu zimti – Fete alcatuite doar dintr-un cauciuc cu zimtii la exterior. Au o frictiune foarte mica de aceea sunt capabile sa intoarca mingile cu efect fara probleme.

Topsheet – Partea de cauciuc ce acopera buretele.

Lemne – partea lemnoasa a paletei de tenis de masa (inclusiv manerul). Sunt alcatuite de regula din mai multe straturi de tipuri diferite de lemn. Pot avea in compozitie si alte materiale insa, pentru a fi aprobate de catre Federatia Internationala de Tenis de Masa, acestea nu trebuie sa depaseasca 15% din totalul masei.

Blade – partea paletei ce este alcatuita in principal din lemn (inclusiv manerul).

Spin – efectul de rotatie imprimat mingii. Apare datorita frictiunii dintre cauciuc si minge. Cauciucurile lipicioase (tratate cu o substanta speciala) pot creea un spin mare chiar si in cazurile loviturilor lente.

Spin mecanic – efectul de rotatie imprimat mingii cu ajutorul buretelui. Apare in cazul loviturilor puternice unde mingea se afunda in burete. Cauciucurile subtiri si elastice cat si buretii moi pot avea astfel un spin mecanic mai pronuntat atunci cand se loveste in forta.

Spin Sensitivity – sensibilitatea fetei la efectul imprimat mingii de catre adversar. Fetele foarte aderente, cat si cele lipicioase, ofera o aderenta sporita, mingile cu efect fiind astfel mai dificil de controlat si de returnat.

Anti-Spin – fete ce sunt aproape insensibile la efectul imprimat mingii. Pot avea fie un cauciuc nelipicios si un burete tare fie doar un cauciuc cu zimtii in afara. Mingile cu efect pot fi astfel returnate cu usurinta.

Forehand (FH) – lovitura executata cu palma spre exterior (in directia adversarului). Partea paletei cu care se executa aceste lovituri.

Backhand (BH) / Rever – lovitura executata cu spatele palmei spre exterior (in directia adversarului). Partea paletei cu care se executa astfel de lovituri.

Priza Shakehand (europeana)- manerul este prins ca intr-o „strangere de mana”, cu aratatorul rasfirat.

Priza Penhold (chinezeasca) – manerul este tinut precum un toc (stilou) intre aratator si degetul mare.

Pips – zimtii cauciucului.

Maner concav (Flared) – are o forma concava si este mai lat la baza. Este preferat de catre jucatorii ofensivi fiindca ofera o priza buna in timpul loviturilor de forehand.

Maner drept (Straight) – manerul drept este preferat de catre jucatorii defensivi sau cei ce executa mai mult cu reverul, fiindca poate fi rotit mult mai usor atunci cand se doreste schimbarea fetei cu care se loveste.

Maner anatomic – este un maner similar cu cel concav insa are niste denivelari pentru o priza mai buna. Este in general preferat de catre jucatorii recreationali.

Unghi inchis – fata paletei ce vine in contact cu mingea este indreptata in jos.

Unghi deschis – fata paletei ce vine in contact cu mingea este indreptata in sus.

Throw angle / Unghiul de aruncare – unghiul la care ricoseaza mingea din fata paletei. Presupunand ca se executa aceeasi lovitura, cu aceeasi intensitate, iar paleta este tinuta in aceeasi pozitie, unele fete arunca mingea mai sus (unghi de peste 45 de grade) in timp ce altele arunca mingea mai jos (unghi mai mic de 45 de grade). Este dificil insa a se efectua teste obiective, de multe ori acest unghi fiind determinat de catre jucatorii experimentati in timpul antrenamentului.

Dwell-time/timpul de contact – se refera la timpul in care mingea este in contact cu suprafata paletei atunci cand se executa o lovitura. Fetele lipicioase, buretii moi si lemnele flexibile cresc acest timp, imprimand mingii mai mult efect. Fetele nelipicioase, buretii tari si lemnele rigide scad timpul de contact, iar mingea ricoseaza mai rapid, fara prea mult efect.

Arc – traiectoria curbata a mingii. Termenul se foloseste des in descrierea traiectoriei unei mingi cu topspin. Un arc inalt descrie o traiectorie inalta in timp ce un arc jos descrie o traiectorie joasa.

Rigiditatea lemnului – lemnele rigide sunt in general mai rapide dar au un spin si un control mai mic.

Flexibilitatea lemnului – lemnele flexibile sunt mai lente, fiind si mai usor de controlat si pot imprima mai mult efect mingii.

Rally/Raliu – schimb de mingi. Timpul in care mingea este in joc.

Serve – serviciu.

Setup – paleta diferita fata de cele standard deja asamblate, alcatuita din lemn si fete separat.

Topspin – imprima un efect de ?inainte? mingii; aceasta este lovita de jos in sus

Backspin – imprima un efect de ?inapoi? mingii; aceasta fiind lovita de sus in jos

Loop – lovitura ofensiva rapida cu mult topspin

Looper – jucator al carui stil este compus in cea mai mare parte din lovituri topspin

Loopkill – lovitura ofensiva foarte rapida si topspin mediu

Drive – lovitura cu viteza medie sau mare si putin topspin

Smash – lovitura de viteza maxima; contactul cu mingea este aproape drept; executata cand mingea este foarte inalta si are o traiectorie directa catre terenul adversarului

Push – lovitura defensiva cu backspin, executata pe masa, cu un unghi deschis

Slice – o alta denumire pentru push

Chop – lovitura defensiva cu backspin, executata de la distanta; miscarea este mai ampla decat in cazul push-ului, de sus in jos.

Chopper – jucator al carui stil este compus in cea mai mare parte din lovituri chop

Flip – lovitura executata pe masa, in care miscarea se face scurt si rapid, din incheietura mainii, nefiind loc suficient pentru a roti tot bratul. Se pot ataca astfel si mingile foarte joase.

Flick – o alta denumire pentru flip

Blocaj/Block – lovitura executata cu o miscare scurta, pe masa, impotriva mingilor rapide, cu topspin. Paleta este plasata pe directia mingii, cu un unghi inchis, pentru a o tine in suprafata de joc, pastrand o traiectorie joasa.

Contra – lovitura de viteza medie sau rapida executata de pe masa sau din apropiere, impotriva unei lovituri rapide, cu mult topspin. Se foloseste atunci cand, datorita timpului scurt de reactie, nu se poate ataca printr-o lovitura cu elan mare. Accentul este pus pe control, incercandu-se plasarea mingii intr-un loc incomod pentru adversar.

Contra Loop (counterloop, reloop) – lovitura loop executata din afara mesei impotriva unui loop al adversarului. Se foloseste atunci cand timpul de reactie este suficient pentru a ataca.

Lovituri active – paleta se afla in miscare la contactul cu mingea. Sunt folosite pentru a imprima viteza sau spin. Pot fi atat ofensive cat si defensive. Majoritatea loviturilor intra in aceasta categorie.

Lovituri pasive – paleta este statica sau aproape statica la contactul cu mingea. Spre deosebire de loviturile active, cele pasive se folosesc de viteza si spin-ul adversarului pentru a returna mingea (blocaje, unele push-uri). Sunt utilizate in jocul scurt, pe masa, acolo unde de multe ori timpul de reactie este mic, sau se doreste pastrarea mingii cat mai scurta, aproape de plasa, pentru a fi dificil de atacat.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *